Torna a Sessions Musicals

Música electrònica 2

Música electrònica 1

     

Cada vegada que fem aquest espectacle surt diferent perquè la música electrònica està sempre innovant.

A partir dels elements bàsics de l’amplificació i l’enregistrament del so, el micròfon, l’altaveus i la taula de mescles, treballarem els següents conceptes:

– Amplificació, Equalització, Panorama…

– Filtres i modificadors: Reberveració, Eco…

– Sintetització del so: atac, manteniment i extinció

– Sampler: Imitació d’instruments clàssics i creació de nous sons… i finalment, exposarem les actuals tècniques d’enregistrament amb ordinador a través de programes informàtics.

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • La música feta amb instruments elèctrics, electrònics i informàtics, i les seves possibilitats artístiques.
    • Els grans invents sobre el control del so: l’enregistrament (Thomas A. Edison), el telèfon (Graham Bell), la ràdio (Guglielmo Marconi)
    • El funcionament dels micròfons, els altaveus, la taula de so, els filtres d’equalització…
    • El sampler i la seva capacitat de memòria i reproducció de sons.
    • Les tècniques bàsiques d’enregistrament. Pistes, bucles, mescles…

    Explorar i percebre

    • El Micròfon i l’altaveu: Què són i com funcionen.
    • La Taula de Mescles: Amplificar, Equalitzar (Aguts i Greus), Panorama (Stéreo),
    • Efectes: Reverberació, Eco…
    • Els paràmetres del so respecte el temps (l’envolvent): atac, manteniment i decay
    • La guitarra acústica i la guitarra elèctrica.
    • Els teclats electrònics
    • Sampler i Arxius de memòria de sons
    • L’Ordinador com a eina musical.

    Interpretar i crear

    • Exposar el resultat d’aplicar efectes sonors a sons reals.
    • Mostrar tècniques compositives i interpretatives fent servir la tecnologia musical.
    • Treballar amb les memòries dels samplers.
    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, fer-los pujar a l’escenari, preguntar-los, col.lectivament o individualment, alguns aspectes dels conceptes…

    Objectius de l’activitat

    • Exposar les tècniques de la música actual i les seves possibilitats artístiques
    • Conèixer el funcionament dels micròfons, els altaveus, la taula de so, els filtres d’equalització…
    • Explicar els paràmetres del so respecte el temps: atac, manteniment i decay
    • Mostrar el sampler i la seva capacitat de memòria i reproducció de sons.
    • Mostrar les tècniques bàsiques d’enregistrament. Pistes, bucles, mescles…
    • Exposar l’ús de l’ordinador en la composició.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Entendre l’aportació de la tècnica a la creació i interpretació musical com a ajut al músic i mai com a suplantació de l’artista.

    Activitats prèvies a la sessió

    • Fer una sessió preparatòria fent escoltar músiques electròniques als alumnes per obrir-los les mires i fer-losentendre que hi ha moltes menes de músiques.
    • Estudiar els primers inventors en la manipulació del so: Edison, l’enregistrament del so/ Graham Bell, el telèfon o
      propagació del so amb fils / G. Marconi, la ràdio o propagació del so sense fil.
    • Adonar-se que actualment gairebé tota la música que rebem no és en viu, sinó que està enregistrada i manipulada i el que això significa en el procés creatiu i comercial.

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obres escoltades i la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades, combinacionsinstrumentals o de sons… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Paralel.lisme entre art figuratiu i música tonal, i art abstracte i música electrònica.
    • Portar teclats electrònics dels propis alumnes i especular amb els registres i els ritmes de la memòria.
    • Mostrar programes d’ordinador de música
    • Plantejar i discutir sobre la música a Internet, els drets d’autor i la pirateria.






  • La sessió MÚSICA ELECTRÒNICA sempre estarà lligada a en Jep Nuix que va desaparèixer massa aviat ja fa massa anys. Em va ensenyar les seves primeres composicions de música electrònica gairebé en la clandestinitat d’anar a contracorrent i fetes amb uns mitjans que ara semblen sorprenentment llunyans però amb una força imaginativa i un corpus de idees inacabable, a la vegada senzill però lògic i inqüestionable. A mí em queden moltes coses d’ell… i també hi ha la seva web: Jep Nuix

    Fent parella amb ell hi havia un altre personatge: en Josep Manuel Berenguer, guitarrista, compositor i artista intermedia, Berenguer és co-fundador del col.lectiu Côclea i un dels impulsors de l’Orquestra del Caos. Ha combinat la composició (les seves composicions han estat presents als principals circuits europeus de la música electroacústica i contemporània) amb la gestió als màxims nivells espanyols i internacionals de la música electroacústica. He trobat una entrevista seva on explica una de les seves sempre extraordinàries iniciatives: JMBerenguer

    Amb la desaparició de’n Jep Nuix, MÚSICA ELECTRÒNICA va deixar de fer-se. Em sentia incapaç de remuntar aquest muntatge fins que vaig ensopegar amb la persona ideal, en Valentí Adell. No arriba a ser d’una altra generació però sí de mitja generació més jove i manega el tema de la MÚSICA ELECTRÒNICA d’una manera més menestral, no tan romàntica però molt professional i efectiva.

    Si de la primigènia MÚSICA ELECTRÒNICA en queda el ferm esquelet inicial, la versatilitat de’n Valentí hi ha aportat moltíssim i li estic molt agraït. Vegeu la seva web: Valentí Adell on s’hi desgranen les seves múltiples activitats.

    I què no dir del seu company, el guitarrista Riqui Sabatés! En Riqui ha estat una altra autèntica troballa. Professor al Taller de músics toca tots els pals de la guitarra inclòs el dels efectes electrònics, sampler, midi… i a cada passi al.lucina els nens amb les seves intervencions. He trobat aquesta web: Riqui Sabatés.

    gallardoOcupats com estan els dos, ara la sessió la porten, de manera igualmetorrasnt brillant, en David Torras, guitarres i en Jose Gallardo, teclats i electrònica.