↑ Torna a Sessions Musicals

Vent i metall


La família d’instruments de broquet, la que té com a font sonora la vibració dels llavis del músic, és de les més antigues del món: les trompetes van esfondrar les muralles de Jericó, a la tomba de Tutankhamon hi van trobar trompes, les fanfàrries han acompanyat la guerra i la festa i d’instruments de broquet en trobem per tot el món, des del Didjeridoo fins a les trompes alpines.
Amb música en directe, i també amb alguns exemples enregistrats, repassarem tota aquesta extraordinària família d’instruments que, a l’orquestra, és la família del vent-metall.

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • S’explica el funcionament del instruments de broquet: la producció, modificació i amplificació del so.
    • Se’n presenten de molt diversos: els orquestrals, els tradicionals, els històrics…
    • S’escolten diferents estils musicals on el vent-metall hi és present

     

    Explorar i percebre

    • La sessió vol acostar la família instrumental del vent-metall als alumnes, qui sap si per a que s’animin a estudiar-ne algun!
    • Fem-ne un llistat: trompeta, trombó, trompa, bombardí, tuba, elicó, flugel, didjeridoo… No acabaríem!
    • El broquet i la producció del so. El tub i la modificació del so amb pistons, vares… L’amplificació del so.
    • La història d’aquests instruments que arrenca des de l’antiguitat

     

    Interpretar i crear

    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: experimentar amb el broquet i amb diversos tubs diferents.

     

    Objectius de l’activitat

    • Conèixer la família dels instruments de broquet o de vent-metall: la seva morfologia, la seva història, els grups instrumentals on apareixen…
    • Veure’n el seus ús des de l’antiguitat: anuncis, celebracions, militar, caça…
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Entendre el valor del treball en comú que requereix tocar en un grup musical

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Treballar els diferents aspectes dels instruments de broquet i conèixer el nom dels més importants: trompeta, trombó…
    • Escoltar fragments musicals de diferents estils (clàssis, jazz, popular…) on hi apareguin instruments de vent-metall

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre els instruments vistos i presentats, les obres escoltades, els diferents estils de música…
    • Recapitular els tres aspectes fonamentals dels instruments: producció del so, modificació del so i amplificació del so.