↑ Torna a Sessions Musicals

Tocar plegats

     

Molt sovint la música no és cosa d’un sol intèrpret… Si toquem quatre músics a la vegada, com ens ho muntem? Qui mana? Què es fa als assajos?.

Farem un assaig obert on discutirem com preparar una peça: quin “tempo” li donem, quin caràcter i matisos…

Els exemples triats són formalment ben diferents. Hi ha melodia acompanyada, cànon, pregunta-resposta… i ho fem a través dels tres principis sonors dels instruments de vent-fusta: flauta (bisell), clarinet (canya simple) i fagot (canya doble).

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • Es presenten quatre instruments (Flauta, Clarinet, Fagot i Guitarra) per un cantó en les seves qualitats morfològiques però també (i sobretot) en les seves possibilitats de combinació.
    • Se’n defineixen els registres, les possibilitats harmòniques, les funcions més habituals dins d’un conjunt…
    • Es demostren els tres principis de producció del so en el vent-fusta: Bisell per a la Flauta / Canya simple per al Clarinet / Canya doble per al Fagot
    • També es mostren el Flautí, el Clarinet Baix, el Saxòfon i la Tenora.

     

    Explorar i percebre

    • La interpretació musical en conjunt. Saber posar-se al servei d’un resultat compartit.
    • La necessitat dels assajos per a posar en comú les idees interpretatives: tempo, matisos, expressivitat…
    • Les característiques tècniques, sonores i de combinació dels instruments de Vent-Fusta: Flauta, Clarinet, Fagot.
    • Els procediments utilitzats en un assaig: Afinar/ Començaments i finals…
    • Diverses presentacions d’una mateixa peça, segons la instrumentació
    • Diferents fórmules compositives: Melodia acompanyada/ Cànon/ Baix obstinat/ Roda d’acords/  Pregunta-resposta/ Concert amb solista…

     

    Interpretar i crear

    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, preguntar-los, col.lectivament oindividualment, alguns aspectes dels conceptes, apropar la música fent els intèrprets baixar al públic…

     

    Objectius de l’activitat

    • Conèixer els instruments presents a la sessió (Flauta, Clarinet, Fagot i Guitarra), sobretot en les seves possibilitats de combinació, segons els registres, les possibilitats harmòniques, les funcions més habituals…
    • Demostrar els tres principis de producció del so en les tres famílies d’instruments de vent-fusta: Flauta – Bisell /Clarinet – Canya simple / Fagot – Canya doble. També es mostraran el Flautí, el Clarinet Baix, el Saxòfon i la Tenora.
    • Presentar i Explicar els procediments utilitzats en un assaig: Afinar/ Començaments i finals…
    • Exposar diverses presentacions d’una mateixa peça, segons la instrumentació
    • Mostrar diferents fórmules compositives: Melodia acompanyada/ Cànon/ Baix obstinat/ Roda d’acords/  Pregunta-resposta/ Concert…
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Valorar el treball individual i col.lectiu per a obtenir bons resultats en l’execució musical
    • Aprendre a escoltar els detalls en una audició i a individualitzar els diferents instruments quan es combinen.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Fer distingir en qualsevol audició els diferents plans: qui o quins instruments fan la melodia, qui o quins acompanyen, si hi ha més d’una melodia…
    • Distingir entre instruments melòdics (flauta, clarinet…) i polifònics (guitarra, piano…) i veure’n les aportacions
      diferents a un conjunt.
    • Conèixer els tres principis de producció del so en les tres famílies d’instruments de vent-fusta: Flauta – Bisell /Clarinet – Canya simple / Fagot – Canya doble.
    • Presentar, teòricament o a través d’audició o cantant-ne, les Formes Musicals que s’exposaran a la Sessió:
      Melodia acompanyada/ Cànon/ Baix obstinat/ Pregunta-resposta/ Concert…

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obresescoltades i la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades, combinacions instrumentals… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Intentar cantar cançons ja apreses sense que ningú no doni ni la nota de partida ni cap indicació de tempo. Discutir-ne el resultat. Repetir-ho amb algun alumne fent de “director” donant les entrades.
    • Aprofundir en els instruments presents a la sessió (Flauta, Clarinet, Fagot i Guitarra), les seves  característiques(material, família instrumental), funció…
    • Buscar peces en les que s’hi trobin els instruments presents a la sessió i veure quina feina hi desenvolupen.
    • Esbrinar quin instrument agrada més a cada alumne i esbrinar perquè: “és agut”, “sempre fa la melodia”, “pot fer acords”…
    • Incidir en les formes musical simples: concepte de frase musical, de tema (i contratema), Lied, Rondó…
    • Aprofundir en les formes musicals vistes a la sessió: Melodia acompanyada/ Cànon/ Baix obstinat/ Pregunta-resposta/ Concert…
    • Assistència l un assaig d’un grup musical. Valorar la importància i feina del director.
    • Escoltar diferents versions d’una mateixa peça i esbrinar-ne les diferències d’estil i de combinació de timbresdonada la utilització d’uns o altres instruments.









  • Frederic Miralda – Pau Santacana – Marc Garcia

    Pels anys que fa que aquest muntatge esta funcionant hi ha hagut molts pocs canvis d’intèrprets.

    Des dels inicis que el guitarrista de TOCAR PLEGATS ha estat en Jordi Ibàñez per a qui no tinc sinó paraules d’afecte personal i musical. És una bellíssima persona (com diria ell mateix: “Hauríes d’anar a graduar-te la vista”) i és l’únic, l’únic intèrpret en tots aquests anys de SESSIONS MUSICALS que NO HA FALLAT MAI. Sempre hi he pogut comptar amb els ulls clucs i, quan ha calgut, ha ultrapassat la seva funció de músic ajudant en tot i per tot. En Jordi, professor de guitarra al Conservatori de Sabadell ha decidit dedicar més temps a les seves activitats d’implicació social i ara tenim en Marc Garcia, un exel·lent fitxatge.

    Molt semblantment, el clarinetista des del primer dia ha estat en Pep Mira (web: Pep Mira) amb qui, també de manera semblant, m’uneix no només tantes sessions compartides com una amistat fora de la feina. Moltes dels arranjaments de peces que toquem a TOCAR PLEGATS són seus. Com a primer clarinet que és de l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat sí que ha tingut dies en què no ha pogut venir però en Miquel Bagó l’ha cobert de manera que no s’ha notat gens. En els darrers temps tenim en Frederic Miralda, professor de clariner al Conservatori de Rubí.
    I si bé el flautista de TOCAR PLEGATS soc jo, quan va començar el muntatge jo només presentava i m’incorporava a tocar a la fi del muntatge. O sigui que va haver-hi altres flautistes, en concret en Quim Ollé, en Ramon Vilalta i en Joaquim Vayreda. Tots tres han fet carrera de flautista.

    TOCAR PLEGATS té molta història. Quan va començar no hi havia fagot sinó que hi havia violí i violoncel. Passats uns anys TOCAR PLEGATS es va “escindir” en dues presentacions: la que continua amb el mateix títol i SOLISTES REUNITS. Són dues sessions complementàries i la corda va traslladar-se a SOLISTES REUNITS.

    Cal esmentar, doncs, els intèrprets de corda! El violoncel.lista sempre va ser en Josep Maria Almacellas i la primera violinista va ser la Núria Solina. La trobareu a Sonoestudi. Com a violinistes també hi van tocar en Xavier Riba i en Manuel Salas, el primer està a l’Orquestra Simfònica de Sabadell i el segon de professor de música a l’escola Àgora.

    De fagotistes n’hi ha hagut tres: en Robert Garrigós, que actualment s’ha decantat cap al cant, en Pere Benítez, professor al Conservatori de Sabadell i en Pau Santacana, fagotista a l’orquestra Camerata XXI.. Tres fagotistes excel·lents i ben diferents entre ells en les seves diferents aportacions com el contrafagot, en Robert, la tenora, en Pere o el fagot barroc, en Pau.  Les sessions en molt bona part les fan els intèrprets i aquestes dues personalitats hi han aportat molt.