↑ Torna a Sessions Musicals

Sons sonats

     

El so és present a tot arreu. A cada moment veiem i toquem els objectes que ens envolten… però potser no ens fixem en com sonen. Una cadira, una escombra, una escala poden convertir-se en instruments musicals per recordar-nos que la música és allà on decidim trobar-la.

Allà on mirem hi ha flautes, percussions i cordes, fets de materials ben diversos i la curiositat ens fa colpejar, pinçar, bufar…

Bufar tubs és molt antic antic: canyes, plomes, fèmurs, bolígrafs… Colpejar és encara més antic: tancar una porta, tallar llenya… Fregar (rentar roba), pinçar (la goma d’una carpeta)…  Tot això són activitats quotidianes que provoquen sons i, si els nostres objectes de cada dia poden convertir-se en instruments musicals… això vol dir que poden fer música i ser transmissors d’idees i d’emocions.

Classificarem els sons segons de què estan fets (fusta, metall, plàstic…) i segons com es toquen… i farem alguns exemples de com qualsevol so pot dibuixar paisatges, explicar contes…

 

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • Es presenten els objectes quotidians com a instruments musicals, com a productors de sons capaços de transmetre idees, emocions, de dibuixar paisatges, explicar contes…
    • Es treuen conclusions per classificar els sons segons si es colpegen, es bufen, es freguen, es pincen… i també segons de què estan fets, de fusta, de metall, de plàstic…

     

    Explorar i percebre

    • La sessió vol obrir l’espectre i admetre com a instruments qualsevol so sempre que busqui fer música. Bufar tubs és antic. Bufar canyes, plomes, fèmurs. Bufar bolígrafs, escombres. Colpejar és encara més antic, una porta, tallar llenya… Fregar (rentar roba en un safareig), pinçar (fer vibrar la goma del pollastre)… són activitats quotidianes que totes tenen so. Allà on mirem hi ha flautes, percussions, cordes… Nosaltres mateixos som tubs, colpegem al caminar, ens cordem les sabates… i tot sona!

     

    Interpretar i crear

    • Un modest tub de plàstic, una regadora tocada pel broc o el manillar d’una bicicleta (amb el seu timbre!) apareixien com a models didàctics i espontanis per a poder comprendre millor què és i com funciona un instrument musical.

     

    Objectius de l’activitat

    • Adonar-nos de la presència del so en els nostres objectes quotidians i, a partir d’aquí, veure com poden convertir-se en instruments musicals, o sigui, en transmissors d’idees, d’emocions i veure com poden dibuixar paisatges, explicar contes…
    • Això ens servirà per treure conclusions i per classificar els sons segons si es colpegen, es bufen, es freguen, es pincen… i també segons de què estan fets, de fusta, de metall, de plàstic…

     

    Activitats prèvies a la sessió

        Una recomanació seria no passar als alumnes els vídeos dels “quotidiàfons”. Cal preservar l’efecte sorpresa!
    • Plantejar la discussió de… “Què és la música? Per a què serveix?
    • Fer un llistat de sons habituals (un tro, el grinyol de la porta…) i veure sobre quins sons hi podem actuar i sobre quins no. Sobre els que hi podem actuar (repetir, allargar, modificar…) podem dir que “fem música”?
    • On és la música? A les partitures? Als instruments? Què necessitem per a “fer” música?
    • En alguns idiomes “tocar” un instrument i “jugar” són la mateixa paraula. Què vol dir “jugar”?
      T’imagines viure sense jugar?

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Fer un repàs dels instruments vistos i escoltats a la sessió. Classificar-los segons el material i la forma de tocar-los.
    • La majoria d’instruments musicals de vent, quina forma tenen? Mira al teu voltant. Hi veus tubs?
      Inventa’t un instrument musical. Dibuixa’l. Com sonaria?
    • Inventa’t una orquestra amb coses que tens a casa.




  •  

    Xavi Lozano:

    lozanoXavi Lozano és un músic multiinstrumentista que participa en diverses formacions, com Bufa & Sons, la banda d’Eliseo Parra, o Tactequeté.

    Com a músic experimental, desenvolupa una impressionant destresa traient sons i construint melodies amb instruments insòlits per la seva quotidianitat.

    Aquí teniu unes mostres de la seva feina: XAVIBUFA.  JA T’HO FARÀSBUENAFUENTE. EL HORMIGUERO