↑ Torna a Sessions Musicals

Música tradicional

     


La música tradicional ens ha acompanyat des de sempre i serveix per a tots els moments la vida, des de l’alegria del naixement fins al dol de la mort, passant per totes les festes i celebracions.

La música sempre acompleix una funció. Hi ha música per a treballar (el pastor a la muntanya, les feines del camp o de la mar…), per a cada moment de l’any (Nadal, Carnestoltes, Revetlles…), per resar i també per ballar!

Cada país té la seva música tradicional amb els seus instruments tradicionals. Nosaltres, dins la tradició catalana, mostrarem el flabiol, la gralla, la viola de roda, el tabal, l’acordeó….

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • La Música Tradicional i Ètnica. Colocar-la, com a estil, al mateix nivell que la Clàssica, el Jazz o el Pop-Rock.
    • S’exposen alguns dels instruments que intervenen en la Música Tradicional, tan de la tradició catalana (flabiol, gralla…) com compartida amb d’altres indrets (acordeó, guitarra)…
    • Relacionar les músiques amb les activitats socials (festa, treball, celebracions, dol…)
    • Veure les diferents músiques de l’alta muntanya, al pla, vora mar, les ciutats…

     

    Explorar i percebre

    • Les funcions de la Música Tradicional: Festa, treball, celebracions, dol…
    • Les cançons associades a oficis, a festes, a llocs…
    • Les variants segons l’àmbit geogràfic: Muntanya, Pla, Vora-mar
    • Instruments tradicionals: Gralla, tamborí, acordeó, flabiol…
    • Explicar i ballar alguns dels balls més tradicionals: Vals, polka…
    • Les Corrandes: les lletres improvisades sobre persones i fets quotidians.

     

    Interpretar i crear

    • Interpretar en directe, tocant i ballant, exemples demostratius dels conceptes.
    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, fer-los pujar a l’escenari, preguntar-los, col.lectivament o individualment, alguns aspectes dels conceptes, apropar la música fent els intèrprets baixar al públic…

     

    Objectius de l’activitat

    • Col·locar la Música Tradicional i Ètnica, com a estil, al mateix nivell que la Clàssica, el Jazz o el Pop-Rock.
    • Conèixer alguns dels instruments que intervenen en la Música Tradicional, tan de la tradició catalana (flabiol, gralla…) com compartida amb d’altres indrets (acordeó, guitarra)… i veure’n la funció que fan.
    • Relacionar les músiques amb les activitats socials (festa, treball, celebracions, dol…)
    • Veure les diferents músiques de l’alta muntanya, al pla, vora mar, les ciutats…
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament.
    • Entendre el valor de la Música Tradicional i les situacions en que cal cada exemple musical interpretat.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Escoltar músiques de diferents països (Monjos del Tíbet, Salsa cubana, Tambors africans…) per buscar-nediferències i analogies: Músiques individuals o de grup / Organitzades o improvisades / Vocal, instrumental,    en combinació…
    • Remarcar en les audicions els usos de la música: Festa, Religió, Guerra, Amor…
    • Escoltar músiques tradicionals (balls de Festa Major, Castellers…) i situar-ne els llocs d’origen.

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obres escoltades i la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades, combinacionsinstrumentals… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Repassar els instruments tradicionals vistos a la sessió i classificar-los.
    • Escoltar fragments de música tradicional i relacionar-los amb la tradició de cada localitat (barri, poble, comarca…)d’origen: Sant Patró, època de l’any…
    • Escoltar fragments musicals i decidir per a què poden servir i quan estaria bé d’escoltar-les.
    • Escoltar danses tradicionals i, perquè no!, ballar-les.



  • Pol Aumedes – Adrià Grandia – Magalí Sesé


    Actualment els intèrprets de la sessió MÚSICA TRADICIONAL són l’Adrià Grandia, ma filla, Magalí Sesé
    i en Pol Aumedes que es complementen perfectament.

    L’Adrià ja fa anys que es mou dins la Música Tradicional amb la viola de roda que enamora els escolars. Vegeu-ne més a la seva web: Adrià Grandia i en Pol no només és acordeonista sinó actor, ninotaire… Vegeu la seva web: Pol Aumedes.

    També hem comptat amb l’Alba Alayo i durant un curs també va participar-hi en Jaume Aguza amb una aportació instrumental d’alt nivell. El muntatge MÚSICA TRADICIONAL arrenca però de molt enrerre i molt relligat als primers intèrprets que van ser-ne na Laura Tàpies i en Marià Albero. Van seguir fent-la i la sessió va créixer espectacularment, amb els seus tres fills: Roc, Marina i Bori Albero.

     

    Ara en Roc Albero està en el món de jazz, tocant la trompeta en diverses formacions i al davant del seu quartet. La Marina Albero és multiinstrumentista, la música li surt per tot el cos. Tan aviat fa música ètnica amb el salteri (del que n’és una autèntica virtuosa) com es posa al capdavant d’un trio per a fer des del piano el jazz més elocubrat. I en Bori Albero ha passat per l’ESMUC amb el seu contrabaix fugint de tota mena d’etiquetes ja que la música i ell són la mateixa cosa.

     

    En diverses ocasions també va afegir-se a MÚSICA TRADICIONAL el percussionista Oswaldo Rodríguez.