↑ Torna a Sessions Musicals

Música electrònica 1 i 2

     


Cada vegada que fem aquestes sessions és diferent perquè la música electrònica està sempre innovant.

A Música Electrònica 1a part arrenquem amb els grans invents (enregistrament, telèfon i ràdio), expliquem el micròfon, l’altaveu i la taula de mescles, i treballarem els següents conceptes:

– Amplificació, Equalització, Panorama…
– Reberveració, Eco…

Mostrem un Teremin, un Sintetitzador i un Sampler, el que ens permet imitar instruments clàssics i crear nous sons…

I la sessió Música Electrònica 2a part, es basa en l’ordinador i en les actuals tècniques de creació musical i d’enregistrament a través de programes informàtics.

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • La música feta amb instruments elèctrics, electrònics i informàtics, i les seves possibilitats artístiques.
    • Els grans invents sobre el control del so: l’enregistrament (Thomas A. Edison), el telèfon (Graham Bell), la ràdio (Guglielmo Marconi)
    • El funcionament dels micròfons, els altaveus i la taula de so.
    • El teremin, el sintetitzador i el sampler: moment històric i aportació
    • Les tècniques bàsiques d’enregistrament. Pistes, bucles, mescles…

     

    Explorar i percebre

    • El Micròfon i l’altaveu: Què són i com funcionen.
    • La Taula de Mescles: Amplificar, Equalitzar (Aguts i Greus), Panorama (Stéreo),
    • Efectes: Reverberació, Eco…
    • La guitarra acústica i la guitarra elèctrica amb els seus pedals i efectes.
    • Els teclats electrònics
    • Sampler i Arxius de memòria de sons
    • L’Ordinador com a eina de creació i edició musical.

     

    Interpretar i crear

    • Exposar el resultat d’aplicar efectes sonors a sons reals.
    • Mostrar el teremin com a primer instrument electrònic.
    • Mostrar tècniques compositives i interpretatives fent servir la tecnologia musical.
    • Treballar amb les memòries dels samplers.
    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, fer-los pujar a l’escenari, preguntar-los, col.lectivament o individualment, alguns aspectes dels conceptes…

     

    Objectius de l’activitat

    • Exposar les tècniques bàsiques de la música feta amb instruments elèctrics i electrònics i les seves possibilitats artístiques
    • Conèixer el funcionament dels micròfons, els altaveus, la taula de so, els filtres d’equalització, panorama, reverberació, delay..
    • Mostrar el sampler i la seva capacitat de memòria i reproducció de sons.
    • Mostrar les tècniques bàsiques d’enregistrament. Pistes, bucles, mescles…
    • Exposar l’ús de l’ordinador en la composició.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Entendre l’aportació de la tècnica a la creació i interpretació musical com a ajut al músic i mai com a suplantació de l’artista.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Fer una sessió preparatòria fent escoltar músiques electròniques als alumnes per obrir-los les mires i fer-losentendre que hi ha moltes menes de músiques.
    • Estudiar els primers inventors en la manipulació del so: Edison, l’enregistrament del so/ Graham Bell, el telèfon o
      propagació del so amb fils / G. Marconi, la ràdio o propagació del so sense fil.
    • Adonar-se que actualment gairebé tota la música que rebem no és en viu, sinó que està enregistrada i manipulada i el que això significa en el procés creatiu i comercial.

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obres escoltades i la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades, combinacionsinstrumentals o de sons… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Paralel.lisme entre art figuratiu i música tonal, i art abstracte i música electrònica.
    • Portar teclats electrònics dels propis alumnes i especular amb els registres i els ritmes de la memòria.
    • Mostrar programes d’ordinador de música
    • Plantejar i discutir sobre la música a Internet, els drets d’autor i la pirateria.







  • David Torras – Jose Gallardo

    torrasgallardoLa sessió MÚSICA ELECTRÒNICA té molta història i actualment ha calgut desdoblar-la en ME1 i ME2 perquè  les novetats tecnològiques ens atrapen. Actualment tenim en Jose Gallardo als teclats i electrònica i en David Torras a les guitarres i electrònica.

    Música Electrònica sempre estarà lligada a en Jep Nuix que va desaparèixer massa aviat ja fa massa anys. Em va ensenyar les seves primeres composicions de música electrònica gairebé en la clandestinitat d’anar a contracorrent i fetes amb uns mitjans que ara semblen sorprenentment llunyans però amb una força imaginativa i un corpus de idees inacabable, a la vegada senzill però lògic i inqüestionable. Fent parella amb ell hi havia un altre personatge: en Josep Manuel Berenguer, guitarrista, compositor i artista intermedia, Berenguer és co-fundador del col.lectiu Côclea i un dels impulsors de l’Orquestra del Caos. Ha combinat la composició (les seves composicions han estat presents als principals circuits europeus de la música electroacústica i contemporània) amb la gestió als màxims nivells espanyols i internacionals de la música electroacústica.

    Amb la desaparició de’n Jep Nuix, MÚSICA ELECTRÒNICA va deixar de fer-se. Em sentia incapaç de remuntar aquest muntatge fins que vaig ensopegar amb la persona ideal, en Valentí Adell. No arriba a ser d’una altra generació però sí de mitja generació més jove i manega el tema de la MÚSICA ELECTRÒNICA d’una manera més menestral, no tan romàntica però molt professional i efectiva. Si de la primigènia MÚSICA ELECTRÒNICA en queda el ferm esquelet inicial, la versatilitat de’n Valentí hi ha aportat moltíssim i li estic molt agraït. I el seu perfecte company va ser el guitarrista Riqui Sabatés, professor al Taller de músics que toca tots els pals de la guitarra inclòs el dels efectes electrònics, sampler, midi… i a cada passi al.lucinava els nens amb les seves intervencions.

    berenguer