↑ Torna a Sessions Musicals

     Les veus humanes

     

Presentació dels quatre registres bàsics de la veu humana: soprano, contralt, tenor i baix.

Posem exemples en solo, duo, trio i quartet per demostrar les possibilitats de cada una de les quatre veus i, sobretot, de com es combinen: qui fa la melodia, l’acompanyament, l’harmonia…

Els exemples triats són de diferents estils i èpoques (gospel, cançó tradicional, renaixement…) sota variats gèneres (melodia acompanyada, cànon…)

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • Aprendre a conèixer i distingir les quatre veus humanes bàsiques: soprano, contralt, tenor i baix, no només com a veus per a cantar sinó també com a qualitat intrínseca de cada persona.
    • Escoltar diversos estils vocals (espirituals negres, tradicional català, polifonia renaixentista, òpera…)
    • Adonar-se de les funcions de les diferents veus dins d’una obra: melodia, acompanyament, harmonia, baix obstinat…

     

    Explorar i percebre

    • Les quatre veus humanes: Soprano, Contralt, Tenor i Baix, i també les veus blanques infantils
    • Els registres dels instruments en comparació amb les veus.

     

    Interpretar i crear

    • Reconèixer el tipus de veu de les persones que veiem cada dia
    • Exposar diverses veus, anònimes i conegudes, per classificar-les.
    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, preguntar-los, col.lectivament o
      individualment, alguns aspectes dels conceptes, apropar la música fent els intèrprets baixar al públic…

     

    Objectius de l’activitat

    • Presentar les quatre veus humanes bàsiques: soprano, contralt, tenor i baix, tan com a qualitat intrínseca de cadapersona com a través dels seus registres, àmbits i funcions musicals.
    • Fer escoltar diversos estils vocals (espirituals negres, tradicional català, polifonia renaixentista, òpera…)
    • Adonar-se de les funcions de les diferents veus dins d’una obra: melodia, acompanyament, harmonia, baix obstinat…
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Reconeixement de les qualitats de les veus que ens envolten i aprendre a respectar-ne la diferència
    • Entendre el valor del cant i el treball que requereix.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Fixar-se en diferents veus l’entorn de la classe, començant pels professors i els propis alumnes.
    • Cantar repertori popular infantil ja que alguns exemples de la sessió en seran: Dalt del cotxe, La lluna la pruna,L’hereu Riera, Sol solet…

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obres escoltades i la raó o motius de la cada interpretació. En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Recordar i treballar el vocabulari específic emprat: el nom de les quatre veus, les formes escoltades (melodia, segona veu…), les combinacions entre les diferents veus…
    • Buscar exemples de cantants, sentir-los i classificar-los: Montserrat Caballé i Nina Hagen, sopranos/ Teresa  Berganza i Karen Carpenter, contralts/ Josep Carreras i Sting, tenors/ Joan Pons i Lou Reed, baixos.
      Buscar exemples de veus combinades: Golden Gate Quartet/ Corals de J.S.Bach/ The Beatles/ Orfeó Català…
    • Classificar veus sense cantar: Presentadors de TV, els professors/es l’escola…
    • Classificar els nens i nenes de la classe en dos grups (aguts i greus) segons els àmbits naturals del seu registre.
    • Si es pot, fer-ne tres (aguts, mitjos i greus) per a que cantin una mateixa melodia en diferents registres, com a pas previ al treball de cànons o a peces a dues o tres veus.





  • Magalí Sesé – Numil Guerra – Víctor Vilca

     

    Per LES VEUS HUMANES han passat molts músics. Sens dubte és la sessió que ha tingut més intèrprets.
    magalimireia-dolc-300x300

    De sopranos hi ha hagut:   Dolors Palau, Sònia Torner, Mariona Pallach, Irene Andreu, Júlia Sesé, Joana Estebanell, Magalí Sesé, Mireia Dolç, Delia Agúndez, Anaïs Oliveras…
    numil
    belen-barnaus

    De contralts, Mariona Comellas, Paz Martínez, Laia Cortès, Belèn Barnaus, Eulàlia Fantova,  Numil Guerra…

     

     

     

    eloiDe tenors no hi ha hagut aquesta fluctuació perquè sempre he estat jo… o l’Eloi Fort quan ha calgut substituir-me

    I de baixos anotem Josep Maria Almacellas, Joan Anton Monfort, Antonio Fajardo, Elíes Benito, Ignasi Gomar, Víctor Vilca, Ramon Cifuentes, Josep Ramon Olivé…fajardo-2

    Espero no haver-me’n deixat cap d’intèrpret i solament vull afegir que Dolors Palau ha estat la mussa de’n Sisa (seva és la veueta del darrera a “Qualsevol nit pot sortir el sol”) i és professora de flauta al Conservatori de Sabadell… que he compartit molts assaigs i concerts amb la Sònia Torner, amb la Coral Càrmina, que la Mariona Pallach i Joana Estebanell van fent els seus concerts, que la que la meva filla gran Júlia Sesé té dues licenciatures a l’ESMUC (Direcció Coral i Cant) i dirigeix diversos cors, que la meva filla petita Magalí Sesé forma part del Quartet Mèlt… i que tan la Júlia com la Joana Estebanell com la Mireia Dolç han fet papers en el “Mar i Cel” de Dagoll-Dagom.

    La Paz Martínez va estar a LES VEUS HUMANES mentre estudiava a Barcelona i després va tornar a l’Aragó natal emportant-se la seva veu profunda que encara enyoro…la Belèn Barnaus ha estudiat a Londres i prepareu-vos que en sentirem a parlar molt per la seva extraordinària veu, que l’Eulàlia Fantova canta a
    l Cor de la Catedral de Barcelona i cada Nadal és la Sibil·la…

    En Josep Maria Almacellas, a més de guitarrista i violoncel.lista, dóna classes a l’IES Mercè Rodoreda de l’Hospitalet, l’Antonio Fajardo ja fa petits papers al Liceu i l’Elíes Benito i en Josep Ramon Olivé també han estudiat a Londres i van recollins en forma de premis les seves qualitats. N‘Ignasi Gomar és del cor del Gran Teatre del Liceu, en Víctor Vilca passeja la seva veu de baríton d’ampli registre per Moscou, per Budapest o per al seu Tenerife natal…

    Ara que ho he repassat, crec que l’he encertat força al llarg d’aquests més de trenta anys de LES VEUS HUMANES.