↑ Torna a Sessions Musicals

Petita història del Jazz (2)

     

Aquesta sessió és la continuació de la sessió anterior “PETITA HISTÒRIA DEL JAZZ 1” seguint en l’estudi del Jazz.
Les dues sessions poden veure’s de manera independent però té més sentit si es programen les dues, en ordre.

Seguirem la cronologia i l’evolució dels diversos estils dins del Jazz: Ragtime, Swing, Bebop, Cool, Free-Jazz, Jazz-Latino… i esmentarem les peces i els intèrprets més importants: Glenn Miller, Duke Ellington, John Coltrane, Miles Davis, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald…

Veurem diferents maneres de tocar una mateixa peça i aprofitarem per presentar la família dels el saxòfons.

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • Reconèixer les característiques sonores i estètiques del Jazz com a estil ben diferenciat.
    • Conèixer un primer llistat d’intèrprets de Jazz importants: Louis Armstrong, Glenn Miller, Benny Goodman, Duke Ellington, Ella Fitzgerald, Billie Hallyday…
    • Entendre el pas de música local minoritària a estil universal.

     

    Explorar i percebre

    • La exportació del Jazz primer del sud al nord dels Estats Units i després per tot el món
    • Versions: Diferents maneres d’interpretar una mateixa peça
    • La creativitat mentre s’interpreta. La improvisació
    • El Jazz i el Cinema i l’Aviació: tres evolucions paral.leles al llarg del s.XX

     

    Interpretar i crear

    • Exposar les diferents maneres d’un pianista d’il.lustrar una pel.lícula muda
    • Interpretar una mateixa peça sota diferent estètica
    • Mostrar les diferents parts d’una bateria
    • Mostrar la família de Saxòfons: soprano, alt, tenor…
    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, preguntar-los, col.lectivament oindividualment, alguns aspectes dels conceptes…

     

    Objectius de l’activitat

    • Seguir l’evolució musical del Jazz a partir de que es trasllada des del Sud, amb Nova Orleans com a epicentre, cap al Nord, amb Chicago com a nou centre, resseguint els principals estils: ragtime, swing, be-bop, cool jazz, free jazz, Jazz-Rock, Latin Jazz….
    • Presentar els següents instruments: piano-jazz, bateria i la família dels saxofons.
    • Aturar-nos en la personalitat i l’obra de George Gershwin i Duke Ellington com a compositors pont entre la MúsicaClàssica i el Jazz.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament.
    • Entendre el valor de la improvisació i el treball que requereix.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Circumscriure l’entorn geogràfic i les èpoques que es treballen a la sessió. Treballar el segle XX per dècades triant-hiels esdeveniments més importants i significatius.
    • Explicar el canvi de la població negra dels Estats Units en el període d’entreguerres: dels treballs agrícoles al sud fins a convertir- se en obrers industrials al nord.

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obres escoltadesi la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades, combinacionsinstrumentals… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Aprofundir en la diferent manera que té cada raça d’entendre el fenomen musical: melòdic i amb tradició acadèmicaels blancs; i rítmic, lliure i espontani els negres.
    • Resseguir les peces, els estils i els noms propis que s’esmenten a la sessió.





  • Pau Solsona – Cesc Miralta – Xavi Hinojosa

    pau-solsonaActualment el trio que ve a la sessió és: Pau Solsona, piano, Cesc Miralta, clarinet i saxos i Xavi Hinojosa, bateria. xavihinojosa16Recentment han passat, als saxos en Bernie von Bossum, en José Aladid i en Lluc Casares i també, a la bateria, en Guiem Pons.

    cesc-miraltaEn els inicis, Jazz 2 també girava en principi a l’entorn de l’Antonio Peral, als saxos i al clarinet i amb ell he tingut la sort i el privilegi de que el pianista fos en Francesc Burrull, ) mestre de tants altres pianistes i pioner del jazz a Catalunya.

    El bateria també era gran un mestre, en Ricardo Hochberger que, igualment que a Dixieland, va ser substituït per en Pablo Posa. També han vingut en Carlos Nostro, en lloc de l’Antonio i l’Elisabet Raspall en lloc de’n Francesc, mantenint el nivell.