Torna a Sessions Musicals

Petita història del Jazz 1

Petita història del Jazz (1)

[easyrotator]erc_47_1435163635[/easyrotator]


El Jazz és el resultat de la mescla de races que es dóna als Estats Units a partir de l’esclavitud dels negres portats de l’Àfrica.

Aquesta mescla, cuinada a foc molt lent durant més de tres segles, portarà a una idea diferent del que és fer música.

El Jazz busca més llibertat i expressivitat, i aporta una accentuació rítmica i unes idees melòdiques mai no vistes abans ni a la música clàssica ni a la tradicional.

En aquesta primera sessió, començarem pels inicis del Jazz: les “worksongs” als camps de cotó del sud, els “espirituals negres” a l’església, el Blues a la taverna, el Dixieland al carrer… 

Aquesta sessió segueix amb “PETITA HISTÒRIA DEL JAZZ 2“.

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • El Jazz com a estil musical amb característiques específiques i independents.
    • Els inicis del Jazz com a mescla de cultures.
    • El Dixieland: formació bàsica i ubicació geogràfica.
    • Els estils del primer jazz: worksongs, espirituals negres, gospel, ragtime, blues…

     

    Explorar i percebre

    • Els origens socials del Jazz: L’esclavitut, els camps de cotó…
    • El Jazz com a cohesió dels afroamericans
    • Diferencies entre el Jazz i la música blanca (clàssica i tradicional): Temps i Contratemps. El swing.
    • Guitarra de Jazz i Contrabaix: característiques i funcions que hi fan (melodia, acompanyament, segona veu…)
    • La creativitat mentre s’interpreta. La improvisació

     

    Interpretar i crear

    • Desenvolupar, en directe, un tema inventat
    • Mostrar cada instrument: funcionament i possibilitats
    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, preguntar-los, col.lectivament o individualment, alguns aspectes dels conceptes, apropar la música fent els intèrprets baixar al públic…

     

    Objectius de l’activitat

      • Exposar els quatre grans estils en els que es divideix la música actualment: Clàssic, Jazz, Pop-Rock i Tradicional.
      • Reconèixer les peculiaritats del jazz com a mescla de cultures.
      • Exposar els diferents estils del primer jazz: worksongs, espirituals negres, gospel, ragtime, blues…
      • Mostrar la guitarra de Jazz i el contrabaix.
      • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament.
      • Entendre els motius per a que sorgís una música nova i el valor que tenen els seus trets diferencials.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Emmarcar històricament i geogràfica els inicis del Jazz. Els esclaus negres als camps de cotó/ El Port de Nova Orleans.
    • Classificar audicions, segons els estils (Clàssic, Jazz, Pop-Rock i Tradicional)

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obresescoltades i la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades,
      combinacions instrumentals… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Adonar-se de les diferències d’una peça quan és tocada “clàssicament” o “en Jazz”
    • Adonar-se de l’inici vocal del Jazz, en els cants Espirituals.
    • Estudiar el Blues com a lament. Adonar-se del contingut de les lletres.
    • Entendre el procés d’adaptació de la música blanca que els negres van fer partint de la música de ball: valsos,polques …
    • Treballar el concepte de “Versió” d’una mateixa peça, entenent que totes les versions possibles són vàl.lides
      (Dixieland, Cabaret, cantada…).
    • Repassar als mitjans de comunicació el lloc que el Jazz ocupa: programes de ràdio i de TV, concerts, festivals…
    • Localitzar els locals en els que s’ofereix Jazz en viu.






  • Arnau Gil – Jan Fité

     

    agilArnau Gil, a la guitarra i banjo i Jan Fité, al contrabaix, són la parella que ajuda a explicar els orígens del Jazz. Són dos grans músics, molt joves però amb gran tècnica i capacitat de comunicació amb els alumnes.

    Durant molts cursos, només hi havia una sessió de Jazz que es deia DIXIELAND i era un luxe comptar amb un quintet: clarinet, trompeta, banjo, tuba i percussió. Era la sessió que portava més músics, tots de l’entorn de lAntonio Peral, clarinetista, pedagog, productor… i moltes coses més. Al seu entorn, el grup més habitual era Joan Arnau, trompeta, Carles Elmeua, tuba, Ricky Araiza, banjo i Ricardo Hochberger, percussió. En els principis de la sessió també venia en John DuBuclet, trombó i la sessió era completíssima.

    La formació “original” abans esmentada era excepcional però les variacions no han desmerescut gens. Quan el trompeta ha estat en Jorge Urbano hem rigut més sense que en decaigués el contingut pedagògic i posteriorment va venir en Ramon Cuadrada.. Quan el banjo ha estat en Erwyn Seerutton hi ha hagut unes possibilitats diferents i en faltar el gran mestre del washboard, en Ricardo, la percussió ha estat molt ben coberta per en Pablo Posa.

    També hi han intervingut  en Carlos Nostro o en Cesc Miralta, dos altres grans noms del clarinet.

    En dividir-se en Jazz 1 i Jazz 2 va reorientar-se el plantejament i a Jazz 1 ara hi ha l’Arnau Gil, guitarra i banjo i en Jan Fité, contrabaix,