↑ Torna a Sessions Musicals

Història del Pop-Rock 1 (50-60)

     


La música nascuda als anys 50, que anomenem Pop-Rock, s’ha guanyat la consideració d’estil musical a nivell d’igualtat amb la música clàssica, el jazz o la música tradicional i folklòrica.

Hi ha intèrprets (Chuck Berry, Elvis Presley, The Beatles, The Rolling Stones…) que ja són clàssics de la música i que cal conèixer.

Resseguint la història del Pop-Rock, la musical i també la de l’entorn social que va crear-la i fer-la avançar, pot arribar-se a conclusions tècniques tan vàlides com quan s’estudia música clàssica. En aquesta primera sessió en centrem en les dècades de 1950 i 1960.

Aquesta sessió segueix amb HISTÒRIA DEL POP-ROCK 2 (70-80) repassant aquestes dues dècades.

  • Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • La presentació es basa en escoltar fragments de Pop-Rock de les dècades dels 50 i 60 per a interrelacionar-los en continuïtat evolutiva.
    • Es plantegen els precedents del Rock, el Jazz, el Gospel i el Blues venint de la tradició afroamericana i el Country, el Folk i la música comercial, venint de la tradicó blanca
    • Hi intervé un grup de Rock en directe: guitarra solista, guitarra rítmica, guitarra baixa i bateria

     

    Explorar i percebre

    • Les causes musicals i les raons socials per a l’aparició del Pop-Rock en els anys 50.
    • Els primers estils i grans intèrprets del Pop-Rock.
    • L’evolució musical dins del Pop-Rock paralel.la als altres estils.
    • Les connexions entre els diferents estils, les lletres i les circumstàncies històriques (Crisi del Petroli/ Guerra del Vietnam…)

     

    Interpretar i crear

    • Implicar els alumnes assistents en el guió de la sessió: seguiment de ritmes, preguntar-los, col.lectivament o
      individualment, alguns aspectes dels conceptes…

     

    Objectius de l’activitat

    • El Pop-Rock com a estil musical, al mateix nivell que la Música Clàssica, el Jazz, la Música Tradicional…
    • Els grans noms de la història del Pop-Rock (Elvis, Beatles, Police, Michael Jackson…) i algunes pecesindispensables (Rock around the clock, Sgt.Pepper’s, Smoke on the water, Satisfaction…)
    • El grup de Pop-Rock clàssic (guitarra solista, guitarra rítmica, guitarra baixa i bateria) i la funció de cada instrument.
    • Col·locar el Pop-Rock al mateix nivell que els grans estils musicals: Clàssic, Jazz, Tradicional…
    • Demostrar que en el Pop-Rock s’ha produït una evolució musical paralel.la als altres estils.
    • Establir un marc cronològic del Pop-Rock:
      . Precedents (Country, Folk, Blues, Gospel)
      . Anys 50: Rock & Roll (Elvis, Chuck Berry…)/
      . Anys 60: Beatles – Rolling Stones/ Inicis Anys 70: Rock Simfònic/ Heavy – Tecno…
    • Conèixer els grans noms de la història del Pop-Rock (Elvis, Beatles, Police, Michael Jackson…) i algunes pecesindispensables (Rock around the clock, Sgt.Pepper’s, Smoke on the water, Satisfaction…)
    • Relacionar els diferents estils, les lletres del Rock amb les circumstàncies històriques (Crisi del Petroli/ Guerra del Vietnam…)
    • El grup de Pop-Rock clàssic (guitarra solista, guitarra rítmica, guitarra baixa i bateria) i la funció de cada instrument.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament.
    • Entendre les motivacions del Pop-Rock en general i de cada sub-estil en particular.
    • Entendre el valor del Pop-Rock tan com a innovació musical com a resposta generacional.

     

    Activitats prèvies a la sessió

    • Familiaritzar els alumnes assistents amb els estils i noms que es veuran a la sessió: Elvis, Beatles, Police, Michael Jackson… i amb algunes peces indispensables: Rock around the clock, Sgt.Pepper’s, Smoke on the water, Satisfaction…
    • Establir un marc cronològic del Pop-Rock:
      . Precedents (Country, Folk, Blues, Gospel)
      . Anys 50: Rock & Roll (Elvis, Chuck Berry…)
      . Anys 60: Beatles – Rolling Stones
      . Inicis Anys 70: Rock Simfònic/ Heavy – Tecno…

     

    Activitats posteriors a la sessió

    • Elaborar un Resum ordenat o Quadre sinòptic de la sessió en el que es reculli informació sobre les obres escoltades i la raó o motius de la seva interpretació: vocabulari específic emprat, formes escoltades, combinacionsinstrumentals, estils… En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf.
    • Recollir tota mena d’exemples de Pop-Rock, situar-los, veure’n els components instrumentals, les lletres…





  • Juanan Reverte / Jordi “Cobre” Jornet / Dani Ortín

     

    canal12
    Juanan Reverte
    La història d’aquesta Història del Pop-Rock és una llarga història. Ja la fèiem a finals dels 70 quan era un autèntic atreviment i sacrilegi fer rock per als escolars. Més d’una vegada vàrem topar amb dificultats (dels nens mai!, dels propis professors) amb observacions com “quin soroll!” “Heu esverat molt els nens” “Aquesta música no és per als nens”. Per sort tot això ja està més que superat i han proliferat els espectacles escolars en torn al Pop i el Rock. Ara fins i tot són els professors a qui els agrada tan o més que als alumnes.I qui érem aquests “terroristes musicals” que excitàvem les pobres criatures? Donc els grup CANAL 12. Era un grup de rock de veritat, una gent de barri que assajava en un garatge, com ha de ser. La sessió era gairebé més un concert que no un guió pedagògic i la frescor i autenticitat de les seves cançons i de les versions que feien dels clàssics del Rock arribava profundament. Per CANAL 12 van passar diversos músics i vull agrair-los a tots des d’aquí la seva participació en el que va ser un dels punts de partida de SESSIONS MUSICALS. Entre els puntals hi havia en Joan, a la veu, l’Enrique, a la guitarra, en Boby al saxo i l’Alex a la batería. El grup va passar a dir-se Milers d’Avis i ara mateix continuen fent música sota el nom de 1972. Vegeu el seu treball actual a myspacei, a més, he trobat una perla deCANAL 12: una actuació seva al mític Musical express.

    Posteriorment, la gran troballa d’aquest muntatge va ser en Juanan Reverte. I dic troballa perquè en Juanan va aparèixer fent una substitució d’urgència i de seguida em vaig enamorar d’ell (musicalment parlant, s’entén). Toca en diversos grups i si tanques els ulls i li demanes Herndrix, Santana, Clapton, Jimmy Page, Keith Richards… n’obtens el clònic més precís.

    Amb ell van aparèixer en Jordi Jornet (Cobre per als amics) amb un so de baix potent i que tira endavant, i com a bateries, primer en Lucas Jiménez i després en Dani Ortín. En Lucas està molt sol.licitat per a gires i enregistraments. Vegeu-ho a la seva web: Lucas Jiménez.

    Dani ortín
    Aviat va quedar clar que tota la història del Rock no hi cabia en un sol passi d’una hora i la sessió es va desdoblar en 1a i 2a part, amb el grup de rock standard (guitarra rítmica, guitarra solista, baix i bateria) en Rock 1 deixant els teclats i la electrònica per a Rock 2.

    Durant un curs en què en Juanan va ser a Nova Zelanda el guitarrista va ser l’Arturo Blasco, compositor i ànima del grup “Los paseadores”. Va ser un altre món, diferent i molt enriquidor. En Tudo Blasco té una concepció molt personal del que vol fer amb la guitarra elèctrica. Recomano fervorosament que escolteu “Los paseadores”.