↑ Torna a Qui sóc

La Música i la seva evolució

Aquest llibre divulgatiu fet a quatre mans amb en Pep Alsina per a l’editorial GRAÓ, es va reeditant per la bona acceptació que té.

La pretensió era la d’assentar les diferents èpoques de la Història de la Música en una lògica evolutiva, l’esbrinar i exposar perquè la música que es fa en una època és continuació natural, ni que sigui per contrast o oposició frontal, amb la música anterior. És una concepció gairebé darwiniana dels estils i les estètiques musicals molt relligada en tot moment als fets socials i als més importants autors de cada època.

Se n’han fet les versions en català (tapa blanca) i en castellà (tapa negra) i em fa particular il.lusió de significar que és de lectura obligada com a pauta d’Història de la Música en el Grau Mig del Conservatori de Sabadell.

També n’hi ha una versió reduïda dins la coneguda col.lecció “Biblioteca de classe” de la mateixa Editorial Graó. Inclou una narració inicial per emmarcar el tema, el còrpus dels continguts del llibre gran i acaba amb activitats pedagògiques adaptades.

Com a llibre amb voluntat també pedagògica i escolar, s’acompanya d’un CD amb audicions que recorren tota la Història. També hi ha propostes didàctiques, glossari, etc…




Brundibár

Brundibar és una opereta social i pedagògica escrita just abans de la Segona Guerra Mundial i interpretada en el camp de concentració de Terezin, prop de Praga. L’autor, Hans Krása, va ser enviat al camp de concentració on va escriure molta música que va ser estrenada pels presoners entre els que hi havia notabilíssims artistes. Posteriorment el van traslladar a Auschwitz i és una més de les víctimes de l’Holocaust. Pels seus valors no només musicals sinó també socials, aquesta opereta és molt adequada pera què la interpretin escolars i l’Ajuntament de Sabadell va encarregar-ne una Guia pedagògica

Supermúsics

Supermúsics és una col.lecció de CD amb cançons fetes per nens i cantades per nens. El director i responsable de la col.lecció és en Carles Navarro (CMdeMC) i el present volum va comptar amb arranjaments del propi Carles Navarro, de Philippe Valllet i d’Oriol Puertas. Aquí em vaig encarregar de la direcció de les veus en el moment de l’enregistrament.

Guía d’audició per a L’OSV

L’Orquestra Simfònica del Vallès va encarregar-me en el curs 06-07 unes xerrades prèvies als seus concerts. A més, l’encàrrec incloïa un opuscle, sota el títol de LA MÀGIA DE LA INTERPRETACIÓ EN DIRECTE” en el que es volia donar unes pautes globals sobre el fet dels concerts en viu i la seva significació i vigència actuals.

Aquest manual (així ho deia l’avant títol: “Manual de la Música clàssica per a no-iniciats”) inclou els capítols “Fonaments de l’orquestra”, “Breu història del simfonisme” i “La litúrgia del concert” entre altres.així com un glossari d'”Autors i obres imprescindibles”. El text va ser treballat conjuntament amb en Jaume Lleixà, aleshores director tècnic de l’OSV.

Carta d’un especialista de música

Benvolgut Frederic:
Soc la especialista de música de C.E.I.P.Menéndez Pidal de l’Hospitalet i et vull explicar la valoració que hem fet, dins de la comissió d’avaluació interna del Centre, de les audicions de música. Com que ja portaven més de sis anys assistint-hi i la participació es de tota la primària van trobar que era el moment adient.

Els resultats han sigut els que esperaven ja que curs per curs he anat fen una valoració i sempre ha estat positiva i n’hi ha constància en la memòria de curs. Com a mestra de música el fet de que els alumnes pugnessin assistir a un Auditori i veure i escoltar música en directe va ser una gran alegria. Després en les reunions que hem fet amb tu amb un disseny tan acurat i ben adaptat al currículum m’ha confirmat en el fet de que havia estat molt encertada la decisió de que participessin des de primer fins a sisè. Vaig proposar a l’equip directiu i al Consell Escolar que es consideres l’assistència a les audicions com una classe més però amb l’avantatge de que tu juntament amb els músics que portes (per cert bons professionals) ,ensenyaria lo que jo no puc ensenyar ” ni en somnis ” dins de l’aula i que el currículum demana. Difícil és aprendre i entendre els compassos al aula i amb 1h setmanal, molt fàcil els resulta a l’audició, els instruments i les seves veus, la cançó a diferents veus, la música electrònica tan quotidiana i difícil d’explicar sense els mitjans i la preparació necessària i el treball dels eixos transversals com l’escolta atenta i respectuosa, la participació en el moment oportú etc… A més de la preparació prèvia i el treball de desprès.

Doncs tot això ha donat els seus fruits i ho hem vist reflectit en la completa formació musical dels nostres alumnes (moltes vegades ens ho han comentat des dels instituts) i en el bon resultat de les proves de competències bàsiques de música, on els resultats superen a la mitjana.

Per tot això volia dir-te els resultats i donar-te les gràcies per fer mes fàcil l’aprenentatge de la música.

Salutacions,
M.Angeles Monforte

Textos pedagògics

Per a escoles, revistes o per a ser llegits, he confeccionat múltiples textos amb el denominador comú de voler explicar alguna cosa de l’entorn de la música, inevitablement, des de la meva manera d’entendre-ho..

N’hi ha de teòrics, de gairebé assagístics, de biogràfics… Sempre busco contrastos i casuístiques que puguin resultar aclaridors i us agraeixo si els doneu un cop d’ull:

Música-i-mitjans-de-comunicacio / El-pop-rock-en-el-aula / Haydn-i-Mozart / L’habit-descoltar

Crítica Musical

En diferents èpoques he pogut exercir la crítica musical. La feina d’escriure sortint d’un concert, i de pressa per a entregar-ho a la redacció, és molt bonica i m’ha plagut molt. He tingut la sort de seguir d’aprop l’OBC en els múltiples canvis pels que ha passat de gerència, directors, etc i he tingut el privilegi de poder escriure sobre la feina de la nostra primera orquestra.

Vull destacar-ne els treballs realitzats per al dissortadament desaparegut Diari de Barcelona i per al també desaparegut diari digital Mónclàssic i en castellà Mundoclásico. Aquí hi ha l’enllaç www.mundoclasico.com/2009/documentos/autor.aspx. En rellegir ara alguns escrits, veig que estan fora del temps per les referències a temes d’actualitat que sempre intentava d’afegir-hi però, a part del valor sentimental per a mí, m’atreveixo a penjar-ne alguns com al que són: mostra de la manera que tinc d’entendre la música i de viure-la amb immediatesa.

Homenatge a Xavier Montsalvatge / Mendelssohn-Penderecki / OBC 28-02-03 / López Cobos / La despedida de Lawrence Foster / obc-stravinsky-sibelius / tres-bagatelles-en-forma-de-poema-1 / obc-lopez-cobos / obc-pons

Himne del Mil·lenari de Viladecans juny 2011

Autor de la música de l’Himne de Viladecans sobre un text de Noemí Trujillo, Els nens i nenes de dotze escoles de Viladecans la van interpretar per commemorar a el primer cop que es té constància del nom Viladecans quan apareix en un document datat l’any 1.011. LLETRA