↑ Torna a 4 Sessions

Animalada de cançons 4

     

Sempre que sigui possible, l’ideal és fer en un mateix curs, primer AC3 i després AC4. Així es pot saber si les cançons han quedat en el repertori dels alumnes i, superada la dificultat inicial d’haver d’aprendre-se-les, els alumnes les fan seves.

Les sis darreres cançons de l’Animalada són: el pingüí cambrer, els conillets de colors, el còndor passa, la guineu, el pop del pop i el drac xinès.

El treball bàsic en les quatre “animalades persisteix: enfrontar-se amb unes cançons noves de les que cal aprendre’n la lletra, la melodia, la forma, el ritme i alguna petita coreografia. Els ritmes són: un reggae, una cançó de bressol, una cançó andina, un swing, un pop i una cançó xinesa.

Entre les quatre “Animalades” ja sumem 24 cançons. D’aquí un temps… potser caldrà pensar en AC5 i AC6!

 

  •  


















  • Coneixements previs: Els propis del nivell escolar

    Vinculacio currícular: Cicle inicial i Parvulari. Àrees de Música, Diversitat i Convivència, Socials, Tutoria…

    Monitoratge: Un dels intèrprets condueix la sessió introduïnt les línies argumentals i activant la participació.

    Durada: 50-55 minuts

    Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • A la sessió es canta i s’efectuen unes senzilles coreografies
    • Es té cura de que s’afini i de que els ritmes siguin els correctes
    • Hi ha diferents referències culturals i ambientals de cada animal protagonista
    • Tan els alumnes que pugen a l’escenari com els altres s’intercomuniquen amb els intèrprets

     

    Explorar i percebre

    • Les cançons són de nova creació, mai no escoltades pels alumnes, i s’ha d’explorar i interrelacionar la lletra i el ritme triat amb les característiques de cada animal.
    • Els ritmes que es treballen són: reggae, cançó de bressol, ritme andí, swing, pop i ritme xinès
    • Es donen pistes per a cada animal, molt concretament l’audició de sons reals dels animals, fotos reals i ninots.
    • Al final hi ha un procés de valoració de les cançons, amb una votació, per a decidir quina cançó ha agradat més.

     

    Interpretar i crear

    • L’activitat es basa en “l’aprendre a aprendre”. S’assajen i s’interpreten les cançons amb alumnes a l’escenari per a què les aprenen i serveixin de model per als seus companys.
    • Es demana molta participació i creativitat

     

    Objectius de l’activitat

    • Treballar l’atenció, la memòria immediata i el treball de grup.
    • Impulsar la creativitat i la participació.
    • Aprendre unes cançons noves amb lletres divertides i ritmes diferenciats.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Estar atent per aprendre cançons noves cada una amb una lletra nova, un ritme diferent i amb participació activa

     

    Activitats previes a la sessió

    L’experiència d’haver assistit a AC3 ha de servir per anar a AC4 sabent els procediments de la sessió.
    Els alumnes recorden les cançons d’AC3?
    Els alumnes estan més predisposats per anar a AC4?
    Quins animals esperen trobar en les noves cançons?.
    No estaria de més, però, recordar  la mecànica de l’espectacle (vegeu dossier AC3)

    Les cançons d’AC3 són una mica més compexes que les d’AC3. S’ha de notar que abans hi ha hagut AC3.

    Activitats posteriors a la sessió

    La idea bàsica és que aquestes cançons passis al repertori habitual dels alumnes i que les cantin quan vulguin En alguns centres la sessió s’ha convertit en un taller sobre els animals i en altres s’han cantat les cançons en les festes escolars… i per això hi ha l’opció de convertir-les en Cantata.

    En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf que us ajudarà en:

    • Insistir i recordar cada un dels ritmes vistos i la relació que hi ha amb l’animal.
    • Conèixer millor els animals protagonistes de les cançons, aprenent’hi coses, dibuixant-los…
    • Pensar en altres animals, en quin ritme li podria anar bé i provar de fer alguna lletra per a una nova cançó. Si no us surt una melodia, envieu-nos-la a veure què en sabem fer!
    • Intentar esbrinar perquè ha guanyat la cançó que més vots ha obtingut. Què la fa més exitosa que les altres: el ritme, la lletra, l’animal triat…?




  • 1. PINGÜÍ CAMBRER    (Reggae)

    El pingüí fa de cambrer. No s’aclareix, no sap què fer.
    Li demanen tots a l’hora. Si no ho fa bé el faran fora.

    Jo vull un cafè amb llet amb sacarina.
    Jo vull un entrepà de tonyina.
    Jo vull una torrada amb nocilla.
    Jo vull un gelat de vainilla.

    Pobre pingüí cambrer, així no anirem pas bé!

    El pingüí esta atabalat. No recorda què ha apuntat.
    Ho ha de tornar a preguntar però els clients no volen esperar.

    Pobre pingüí cambrer, així no anirem pas bé!

    Jo vull un cafè amb llet amb sacarina.
    Jo vull un entrepà de tonyina.
    Jo vull una torrada amb nocilla.
    Jo vull un gelat de vainilla.

    Decideix deixar-ho córrer i canviar de professió.
    Decideix fer-se músic i tocar el “saxofó”
    I així ho ha decidit per no haver de canviar de vestit.

    Que bé pingüí cambrer, de músic estaràs més bé! Sí!

    2. CONILLETS DE COLORS    (Cançó de bressol)

    Conillet petit, salta, salta, salta.
    Conillet marró tu que ets tan bufó.
    Conillet petit, salta, salta, salta.
    Conillet blanquet, tu que ets petitet.

    A la granja hi vaig veure
    conillets de tots colors.
    Són molt suaus, molt agradables
    i d’un tacte molt sedós.

    Conillet petit, salta, salta, salta.
    Conillet marró tu que ets tan bufó
    Conillet petit, salta, salta, salta.
    Conillet blanquet, tu que ets petitet

    Quan el toco i acarono
    el seu pèl tan dolç i fi
    tanco els ulls i no m’adono
    que m’estic ben adormint.

    Conillet petit, salta, salta, salta.
    Conillet marró tu que ets tan bufó,
    tu que ets tan bufó. (2)

    3. EL CÓNDOR PASSA    (Cançó andina)

    A dalt de l’alta muntanya hi viu un gran ocellot.
    Fa niu en mig de les roques. Des d’allà ho pot veure tot.

    És el gran Còndor que vigila el firmament.
    És el gran còndor que saluda la gent, la gent, la gent, la gent.

    Si aneu per la Cordillera, on el cel és net i ben clar.
    Pugeu fins a tres mil metres. Allà dalt us està esperant.

    És el gran Còndor que vigila el firmament.
    És el gran còndor que saluda la gent, la gent, la gent, la gent.

    El Còndor és el símbol dels països andins.
    Escuts, moneda i banderes el porten ben endins.

    És el gran Còndor que vigila el firmament.
    És el gran còndor que saluda la gent, la gent, la gent, la gent.

    El còndor no té fronteres. La muntanya és el seu espai.
    I quins són els països per on passa i no en marxa mai?

    Argentina, sí que passa!
    Bolívia, sí que passa!
    Chile, sí que passa!
    Colòmbia, sí que passa!
    Equador, sí que passa!
    Perú, sí que passa!
    Veneçuela, sí que passa!

    El còndor passa per tots, per tots, per tots, per tots.

    4. LA GUINEU    (Swing)

    La guineu surt a caçar.
    Busca rates o conills.
    I si aviat no troba res…
    haurà d’anar al galliner.

    Ja fa estona que busca.
    Avui no hi ha gaire sort.
    Els budells ja li ronquen.
    Veu la granja… i decidida se n’hi va.

    Vigila!…
    que hi ha el gos amagat.
    Alerta!…
    que hi ha el granger…
    amb l’escopeta a punt.

    Mmmm aquest ritme se m’enganxa
    i no em deixa pensar
    però em fa passar la gana
    i ara sols vull improvisar un scat…
    improvisar un scat…

    SCAT IMPROVISAT

    Vigila!…
    que hi ha el gos amagat.
    Alerta!…
    que hi ha el granger…
    amb l’escopeta a punt. (4)

    5. POP    (Pop)

    El Pop té vuit braços
    que van molt bé per ser músic de pop.
    El Pop, amb dos dels braços,
    toca el piano. Fa els quatre acords del pop.

    El Pop, amb dos braços més,
    toca el baix. Fa l’harmonia de pop.
    El Pop, amb dos braços més,
    a la bateria fa el típic ritme de pop.

    El Pop encara té dos braços.
    Són per la guitarra. És el color del pop.

    Però el pop té un gran problema que no té boca per cantar
    som-hi tot l’hem d’ajudar

    El Pop (al piano fa els acords)
    El Pop (el baix, la bateria)
    El Pop (l’ambient amb la guitarra)
    El Pop (però no pot cantar)

    Ara el Pop escolta discos dels primers grups de pop
    Mireu quins n’ha trobat

    El Pop (van començar els Beatles)
    El Pop (també els Rolling Stones)
    El Pop (Santana, Eric Clapton)
    El Pop (Beach Boys, Pink Floyd i Queen)

    El Pop (van començar els Beatles)
    El Pop (també els Rolling Stones)
    El Pop (Nirvana, Michael Jackson)
    El Pop (Bee Gees, Police i U2)

    Hosanna!

    6. EL GRAN DRAC    (Cançó xinesa)

    El gran drac surt al carrer.
    Està fet tot de paper.
    Ple de foc i tots colors.
    I es belluga molt lleuger.

    Nya nya nya nya nya nya nya nya
    nya nya nya nya nya nya nya

    Tota la quitxalla amunt i avall
    hi corren a l’entorn en un gran ball.
    Fan volar estels amb molt llacets
    omplen i decoren tot el cel.

    Perseguint el drac que és juganer
    hi ha grans corredisses per ser el primer.
    Volen animar-lo a treure foc
    i per més que en treu els sembla poc.

    Nya nya nya nya nya nya nya nya
    nya nya nya nya nya nya nya

    El gran drac surt al carrer
    per cap d’any que és al febrer.
    A la Xina no hi ha Nadal
    però ho celebren ells també!

    Nya nya nya nya nya nya nya nya
    nya nya nya nya nya nya nya