↑ Torna a 4 Sessions

Animalada de cançons 3

     

Vista la repercussió de les dotze primeres cançons de l’Animalada… en vàrem escriure dotze més. Les 6 que configuren Animalada 3 són: el centpeus, la serp, toca tucà, el burro català, el rap del rap i el lleó Melcior.

No oblidem mai que seguim treballant l’atenció immediata, la concentració i el treball de grup, encara que sota un ambient divertit i participatiu.

Seguim combinant animals ben diferents perquè així les melodies, les lletres i els ritmes siguin contrastats i variats. Hi ha una marxa de circ, una cançó àrab, una salsa, una sardana, un rap i una cançó africana. Queda clar a quin animal corresponen, oi?

 


















  • Coneixements previs: Els propis del nivell escolar

    Vinculacio currícular: Cicle inicial i Parvulari. Àrees de Música, Diversitat i Convivència, Socials, Tutoria…

    Monitoratge: Un dels intèrprets condueix la sessió introduïnt les línies argumentals i activant la participació.

    Durada: 50-55 minuts

    Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • A la sessió es canta i s’efectuen unes senzilles coreografies
    • Es té cura de que s’afini i de que els ritmes siguin els correctes
    • Hi ha diferents referències culturals i ambientals de cada animal protagonista
    • Tan els alumnes que pugen a l’escenari com els altres s’intercomuniquen amb els intèrprets

     

    Explorar i percebre

    • Les cançons són de nova creació, mai no escoltades pels alumnes, i s’ha d’explorar i interrelacionar la lletra i el ritme triat amb les característiques de cada animal.
    • Els ritmes que es treballen són: marxa de circ, ritme àrab, salsa, sardana, rap, ritme africà.
    • Es donen pistes per a cada animal, molt concretament l’audició de sons reals dels animals, fotos reals i ninots.
    • Al final hi ha un procés de valoració de les cançons, amb una votació, per a decidir quina cançó ha agradat més.

     

    Interpretar i crear

    • L’activitat es basa en “l’aprendre a aprendre”. S’assajen i s’interpreten les cançons amb alumnes a l’escenari per a què les aprenen i serveixin de model per als seus companys.
    • Es demana molta participació i creativitat

     

    Objectius de l’activitat

    • Treballar l’atenció, la memòria immediata i el treball de grup.
    • Impulsar la creativitat i la participació.
    • Aprendre unes cançons noves amb lletres divertides i ritmes diferenciats.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Estar atent per aprendre cançons noves cada una amb una lletra nova, un ritme diferent i amb participació activa

     

    Activitats previes a la sessió

    • Durant l’espectacle, en directe, cal anar tots a una i els alumnes han de seguir les instruccions dels intèrprets.
    • Els professors haurien de preparar els alumnes per a que estiguin atents i responguin de manera ràpida.
    • De fet l’espectacle és com un assaig i en tot assaig cal seguir unes normes i uns procediments.
    • Estaria bé que s’expliqués als alumnes la mecànica de l’espectacle. Per a cada cançó:
      . Es presenta l’animal protagonista de la cançó
      . S’escolta, en silenci, el seu so real
      . Es decideix un ritme per a la seva cançó
      . S’explica la història o l’argument de la cançó
      . S’ensenyen i s’assagen les parts que els alumnes han d’aprendre: Lletra, petites melodies, alguns moviments…
      . Es trien dos alumnes per a què pugin a l’escenari. Aniria molt bé que els professors ja els tinguessin triats per agilitzar l’espectacle.
    • Pot ajudar que els professors coneguin les cançons abans d’assistir a la Sessió per “jugar amb avantatge”
    • Deixem a criteri dels professor si vol fer escoltar les cançons als nens abans d’assistir a la sessió tot i que pensem que l’experiment demana que els nens vinguin sense conèixer les cançons. Ara bé sí que hauríen de saber el funcionament i les pretensions de l’espectacle.

     

    Activitats posteriors a la sessió

    La idea bàsica és que aquestes cançons passis al repertori habitual dels alumnes i que les cantin quan vulguin En alguns centres la sessió s’ha convertit en un taller sobre els animals i en altres s’han cantat les cançons en les festes escolars… i per això hi ha l’opció de convertir-les en Cantata.

    En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf que us ajudarà en:

    • Insistir i recordar cada un dels ritmes vistos i la relació que hi ha amb l’animal.
    • Conèixer millor els animals protagonistes de les cançons, aprenent’hi coses, dibuixant-los…
    • Pensar en altres animals, en quin ritme li podria anar bé i provar de fer alguna lletra per a una nova cançó. Si no us surt una melodia, envieu-nos-la a veure què en sabem fer!
    • Intentar esbrinar perquè ha guanyat la cançó que més vots ha obtingut. Què la fa més exitosa que les altres: el ritme, la lletra, l’animal triat…?









  • 1.  CENTPEUS    (Marxa de Circ)

    Cent peus, cent peus, jo tinc cent peus.
    Cent peus, cent peus i tots són meus!

    Quin neguit cada matí quan és l’hora de vestir
    no recordo on vaig posar els mitjons ahir a la nit.
    N’hi ha disset sota una col, vint-i-un en una flor
    i catorze a sota el llit. Quants me’n falten, Déu n’hi do!

    Cent peus, cent peus jo tinc cent peus.
    Cent peus, cent peus i tots són meus!

    N’he vist nou pel passadís, vint-i-cinc dins del pastís,
    altres vuit al menjador i tots són de color gris.

    Jo diria que he buscat un per un tots dels racons.
    Solament em cal trobar dos parells més de mitjons

    Cent peus, cent peus jo tinc cent peus.
    Cent peus, cent peus i tots són meus!

    2. SERP    (Ritme àrab)

    Serp… per terra vas lliscant
    i així ningú no et veu… i tu dissimulant.

    Serp… em vols hipnotitzar.
    Em mires fixament
    perquè em vols menjar

    I em pregunto com t’ho fas
    per empassar-te preses molt més grans que tu
    si ni pots ni agafar-les sense mans
    i sense ajuda de ningú

    Serp… per terra vas lliscant
    i així ningú no et veu… i tu dissimulant.

    I és que tu hi tens molta traça en cargolar-te
    i enfilar-te com si res
    i fas unes abraçades que t’atrapen
    i et deixen sense alè.

    Serp… no sé ben bé perquè
    t’agrada molt ballar… al so de l’oboè (3)

    3. TOCA TUCÀ    (Salsa)

    Al dalt de l’arbre hi ha un tucà que dues congues va tocant
    seguint un ritme trepidant, un ritme alegre i ballador.

    I tots el altres animals de la gran selva tropical
    balla que balla aquest ball, balla que balla…

    Toca tucà. Toca bé les congues, tucà
    i així tots els altres animals fan d’aquesta selva un gran ball,
    un gran ball, un gran ball, un gran ball, un gran ball, un gran ball.

    La selva balla per Nadal. Balla també per Carnaval
    i encara més per Sant Joan, per la revetlla…

    Toca tucà. Toca bé les congues, tucà
    I així tots els altres animals fan d’aquesta selva un gran ball,
    un gran ball, un gran ball, un gran ball, un gran ball, un gran ball.

    Que bé que toques, oh tucà!

    1. Quin bec tan ple de colors
    2. M’agrada, m’agrada el teu ritme
    3. A la selva es balla tot l’any
    4. Gràcies a tu seguim ballant

    4. BURRO CATALÀ     (Sardana)

    El burro català és el que millor ens ensenya
    com és la nostra terra i com és la nostra gent.

    Mireu, mireu… com pensa i com treballa.
    Escolteu, escolteu com va llaurant el camp
    i com fa per fer voltar la sínia

    El burro català és fidel i obedient,
    tossut i rondinaire però també intel.ligent.

    Mireu, mireu… la força quan carrega
    Escolteu, escolteu… les rodes grinyolant
    per l’esforç mentre porta el carro.

    El burro català sap comptar i ballar sardanes
    també sap repartir-les, curts i llargs i per tancar.

    Mireu, mireu… com suma i com resta.
    Escolteu, escolteu, el seu melòdic bram
    mentres va ballant una sardana

    El burro català, la millor de les mascotes
    Si hem de triar un animal… És el burro!

    5. RAP DEL RAP    (Rap)

    Veig un peix amb el cap molt pla, amb el cap molt pla.
    És una manta? NO, és un rap!

    Tinc un peix per cuinar o per arrebossar.
    És un llenguado? NO, és un rap!

    Rap, rap, és el rap el peix que a mi m’agrada és el rap (2)
    Rap!

    Es pot fer a la planxa, es pot fer fregit o també enfarinat.
    És un llucet? NO, és un rap!

    El faig amb una salsa dins d’una caldereta o amb un sofregit
    És bacallà? NO, és un rap!

    Rap, rap, és el rap el peix que a mi m’agrada és el rap (2)
    Rap!

    Trec l’espina i els budells i el poso en una fusta.
    El tallo a trossos, a rodanxes totes de la mida justa.
    Miro l’oli si és calent o si no li falta gaire.
    Ja m’estic posant content i se’m fa la boca aigua!
    Poso sal, pebre i herbetes. De seguida l’enfarino.
    Dic ben fort: a fer punyetes que aquest plat bé l’endevino!

    Rap, rap, és el rap el peix que a mi m’agrada és el rap (4)
    Ah!

    6. EL LLEÓ MELCIOR    (Cançó africana)

    El lleó és el rei i camina amb arrogància
    i els altres animals li fan una reverència.
    El Lleó… El Lleó…

    El lleó va pentinat amb una gran elegància
    i els altres animals s’ho miren amb impotència.
    El Lleó… el Lleó…

    El lleó es diu Melcior. És un nom propi de rei.
    El lleó dicta la llei i la llei diu: Sóc el millor!

    El Lleó… El Lleó…

    En Melcior té dos amics: en Gaspar i en Baltasar.
    Ells també són dos lleons i es creuen els reis del món.
    El Lleó… el Lleó…

    I quan es troben tots tres: Melcior, Gaspar i Baltasar,
    no els atura res de res i els tres junts van a caçar.
    El Lleó… el Lleó…

    El lleó es diu Melcior. És un nom propi de rei.
    El lleó dicta la llei i la llei diu: Sóc el millor!

    El Lleó… el Lleó… el Lleó… el Lleó