↑ Torna a 4 Sessions

Animalada de cançons 2

     


Les cançons del segon bloc són: el gos fastigós, els quatre micos, la sargantana, el mosquit esquifit, el lloro Perico i la balena ecologista.

Va molt bé si, en un sol curs, poden fer-se les dues sessions: primer AC1 i posteriorment AC2. Així, quan es fa AC2, es comprova si s’ha aconseguit que unes cançons noves s’hagin incorporat al repertori habitual dels escolars.

Les Cançons d’AC2 són una mica més difícils (de lletra, de coreografia, de continguts…) que les de AC1 i segueixen amb la idea de treballar l’aprenentatge immediat, l’atenció, la retentiva i la participació… a més d’altres coneixements no només musicals.

Els ritmes de les cançons són: un rock and roll, una bossanova, una tarantel·la siciliana, un twist, una rumba catalana i una havanera.

 


















  • Coneixements previs: Cicle inicial i Parvulari. Àrees de Música, Diversitat i Convivència, Socials, Tutoria…

    Vinculacio currícular: Els propis del nivell escolar

    Monitoratge: Un dels intèrprets condueix la sessió introduïnt les línies argumentals i activant la participació.

    Durada: 50-55 minuts

    Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)

    • A la sessió es canta i s’efectuen unes senzilles coreografies
    • Es té cura de que s’afini i de que els ritmes siguin els correctes
    • Hi ha diferents referències culturals i ambientals de cada animal protagonista
    • Tan els alumnes que pugen a l’escenari com els altres s’intercomuniquen amb els intèrprets

     

    Explorar i percebre

    • Les cançons són de nova creació, mai no escoltades pels alumnes, i s’ha d’explorar i interrelacionar la lletra i el ritme triat amb les característiques de cada animal.
    • Els ritmes que es treballen són: rock&roll, bossanova, tarantel.la siciliana, twist, rumba catalana i havanera.
    • Es donen pistes per a cada animal, molt concretament l’audició de sons reals dels animals, fotos reals i ninots.
    • Al final hi ha un procés de valoració de les cançons, amb una votació, per a decidir quina cançó ha agradat més.

     

    Interpretar i crear

    • L’activitat es basa en “l’aprendre a aprendre”. S’assajen i s’interpreten les cançons amb alumnes a l’escenari per a què les aprenen i serveixin de model per als seus companys.
    • Es demana molta participació i creativitat

     

    Objectius de l’activitat

    • Establir un pont de memòria amb AC1: Com va anar? Les cançons d’AC1 s’han cantat i treballat?
    • Fer entendre que com més conèixes i treballes unes cançons, més t’agraden
    • Treballar l’atenció, la memòria immediata i el treball de grup.
    • Impulsar la creativitat i la participació.
    • Aprendre noves cançons amb lletres divertides i ritmes diferenciats.
    • Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
    • Estar atent per aprendre cançons noves cada una amb una lletra nova, un ritme diferent i amb participació activa

     

    Activitats previes a la sessió

    L’experiència d’haver assistit a AC1 ha de servir per anar a AC2 sabent els procediments de la sessió.
    Els alumnes recorden les cançons d’AC1?
    Els alumnes estan més predisposats per anar a AC2?
    Quins animals esperen trobar en les noves cançons?.
    No estaria de més, però, recordar  la mecànica de l’espectacle (vegeu dossier AC1)

    Les cançons d’AC2 són volgudament més compexes que les d’AC1: més llargues, amb més lletra i arguments més complicats… no són tan infantils. S’ha de notar que abans hi ha hagut AC1.

    Activitats posteriors a la sessió

    La idea bàsica és que aquestes cançons passis al repertori habitual dels alumnes i que les cantin quan vulguin En alguns centres la sessió s’ha convertit en un taller sobre els animals i en altres s’han cantat les cançons en les festes escolars… i per això hi ha l’opció de convertir-les en Cantata.

    En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf que us ajudarà en:

    • Insistir i recordar cada un dels ritmes vistos i la relació que hi ha amb l’animal.
    • Conèixer millor els animals protagonistes de les cançons, aprenent’hi coses, dibuixant-los…
    • Pensar en altres animals, en quin ritme li podria anar bé i provar de fer alguna lletra per a una nova cançó. Si no us surt una melodia, envieu-nos-la a veure què en sabem fer!
    • Intentar esbrinar perquè ha guanyat la cançó que més vots ha obtingut. Què la fa més exitosa que les altres: el ritme, la lletra, l’animal triat…?






  • 1. GOS FASTIGÓS (Rock & Roll)

    Ja des de petit que jo volia un gos
    Però els pares em deien: el pis no és prou gros
    De res no servien tots els meus plors

    Un dia pel carrer em trobo un pataner
    No deixa de llepar-me i ja no sé què fer
    Me l’enduc a casa. Ai quin mullader!

    Jo tenia un gos brut i fastigós
    No es rentava mai: era horrorós
    Però jo me l’estimava: era el meu gos

    Ah Ah Ah

    I tal com va venir, un dia va marxar
    Sense dir ni piu, no ens va avisar
    Volia fer la seva, volia llibertat

    Sovint pel carrer veig el meu pataner
    Sembla molt content perseguint la gent
    Ell no és de ningú: és lliure com el vent

    Ah Ah Ah

    Jo tenia un gos brut i fastigós…

    2. QUATRE MICOS (Bossanova)

    Com si fos l’estrella d’un circ
    El mico salta des d’un arbre gegant

    No sé si és un orangutan
    Un ximpanzé, un goril·la o bé un mandril

    Són molt diversos els primats n’hi ha de petits i de molt grans

    Fa tombarelles amb les mans
    I sempre vol anar amb els seus germans

    Són molt diversos els primats n’hi ha de petits i de molt grans.
    Són diferents però molt semblants als humans

    Orangutan, Ximpanzé, Goril·la i Mandril (4)

    Són molt diversos els primats n’hi ha de petits i de molt grans.
    Són diferents però molt semblants als humans

    Orangutan, Ximpanzé, Goril·la i Mandril (8)

    3. LA SARGANTANA (Tarantel.la siciliana)

    Sempre tan quieta prenent el solet, la sargantana, la sargantana
    Sempre tan quieta prenent el solet, la sargantana és allà a la paret

    Siempre tan quieta tomando el sol, la lagartija, la lagartija
    Siempre tan quieta tomando el sol, la lagartija encima una col

    S’alimenta de cucs i mosquits, la sargantana, la sargantana
    S’alimenta de cucs i mosquits, la sargantana se’n llepa els dits

    Come lombrices, come mosquitos. la lagartija, la lagartija
    Come lombrices, come mosquitos, la lagartija se los come fritos

    Es confon amb el lloc on està, la sargantana, la sargantana
    Es confon amb el lloc on està, la sargantana es sap camuflar

    Se confunde allí donde está. la lagartija, la lagartija
    Se confunde allí donde está. la lagartija nos puede engañar

    Sempre tan quieta prenent el solet, la sargantana, la sargantana
    Sempre tan quieta prenent el solet. la sargantana és allà a la paret

    4. MOSQUIT ESQUIFIT (Twist)

    La mare em va dir “Bona nit”, i estava ja mig adormit
    Quan de sobte per l’orella em rondava un mosquit

    Ai mosquit esquifit no podràs escapar de mi.
    Lleig, pelut, diminut, no viuràs ni un minut (2)

    Mosquit em tens ben avorrit. Tan sols volia jo dormir
    Si no em deixes descansar t’esclafaré amb el meu dit

    Ai mosquit esquifit no podràs escapar de mi.
    Lleig, pelut, diminut, no viuràs ni un minut (2)

    5. LLORO PERICO (Rumba catalana)

    El meu lloro que es diu Perico és molt intel·ligent
    Tres frases vaig ensenyar-li. Les va aprendre en un moment.
    Les tres frases són aquestes: Quan vaig a dormir: “Bona nit”
    Quan arribo: “Hola que tal!” I quan menjo: “Bon profit!”.

    Com dic en Perico és llest però també molt despistat
    Diu molt bé les tres frases però en el moment equivocat
    Així quan arribo a casa em saluda: “Bona nit”
    A la taula: “Hola que tal” i quan dormo: “Bon profit”

    Lloro Perico ets molt despistat
    Fiques la pota i t’has equivocat (2)

    Companys necessito ajuda per tornar-li a explicar
    Quan ha de dir les frases per no tornar-se a equivocar
    Digueu-li per tant amb mí: Quan vaig a dormir: “Bona nit”
    Quan arribo:”Hola que tal!” I quan menjo “Bon profit!”.

    Lloro Perico ets molt despistat
    Fiques la pota i t’has equivocat

    Lloro Perico a mí m’agrada el futbol
    Jo soc del Barça i tu ets de l’Espanyol!

    6. BALENA ECOLOGISTA (Havanera)

    Una balena que viu al mar
    Va ensopegar amb un petrolier
    atrotinat i foradat.
    Treia petroli per un costat

    I la balena es va enrabiar
    Va anar a buscar el capità
    Què pensaríeu si jo anés
    a casa vostra a fer el mateix?

    La culpa és del petrolier
    I quina pena que la balena res no hi pot fer
    O hem de marxar de la nostra llar
    O tot el dia la porqueria caldrà aguantar

    No puc fer res més que protestar
    Una pancarta ara escriuré
    Perquè tothom la pugui llegir
    la portaré sempre i diu així:

    Mai més, mai més petroli al mar
    A dalt l’esquena de la balena es podia llegir
    Qui hagi estat ho pagarà si no neteja,
    si no neteja, el fons del mar