Animalada de cançons 1
Les primeres cançons que vàrem escriure són les de la primera presentació: el cocodril Camil, l’hipopòtam malalt, el peix pallasso, el grill petit, la vaca pirata i la gata diva. I cada cançó té el seu ritme ben diferenciat.
El procés de creació va ser molt familiar amb la parella i els nostres tres fills ficant-hi cullerada. Hi ha una samba, una marxa lenta, una polka, una balada, una conga i un vals.
És la sessió que més vegades s’ha fet i fa molta il·lusió, quan tornes a les escoles a fer les posteriors Animalades, i sents com els nens te les canten. Ens hem trobat que alguns centres ja formen part del seu repertori habitual, les hem vist penjades a les seves pàgines i, fins i tot, en veus alguna de publicada en llibres pedagògics.
Això vol dir que les cançons han pres vida i han marxat de casa!
Coneixements previs: Els propis del nivell escolar
Vinculacio currícular: Cicle inicial i Parvulari. Àrees de Música, Diversitat i Convivència, Socials, Tutoria…
Monitoratge: Un dels intèrprets condueix la sessió introduïnt les línies argumentals i activant la participació.
Durada: 50-55 minuts
Competències (Comunicatives, artístiques i culturals)
- A la sessió es canta i s’efectuen unes senzilles coreografies
- Es té cura de que s’afini i de que els ritmes siguin els correctes
- Hi ha diferents referències culturals i ambientals de cada animal protagonista
- Tan els alumnes que pugen a l’escenari com els altres s’intercomuniquen amb els intèrprets
Explorar i percebre
- Les cançons són de nova creació, mai no escoltades pels alumnes, i s’ha d’explorar i interrelacionar la lletra i el ritme triat amb les característiques de cada animal.
- Els ritmes que es treballen són: samba, marxa, polka, vals, balada i conga.
- Es donen pistes per a cada animal, molt concretament l’audició de sons reals dels animals, fotos reals i ninots.
- Al final hi ha un procés de valoració de les cançons, amb una votació, per a decidir quina cançó ha agradat més.
Interpretar i crear
- L’activitat es basa en “l’aprendre a aprendre”. S’assajen i s’interpreten les cançons amb alumnes a l’escenari per a què les aprenen i serveixin de model per als seus companys.
- Es demana molta participació i creativitat
Objectius de l’activitat
- Treballar l’atenció, la memòria immediata i el treball de grup.
- Impulsar la creativitat i la participació.
- Aprendre unes cançons noves amb lletres divertides i ritmes diferenciats.
- Saber assistir i seguir un espectacle amb bona predisposició i comportament
- Estar atent per aprendre cançons noves cada una amb una lletra nova, un ritme diferent i amb participació activa
Activitats previes a la sessió
- Durant l’espectacle, en directe, cal anar tots a una i els alumnes han de seguir les instruccions dels intèrprets.
- Els professors haurien de preparar els alumnes per a que estiguin atents i responguin de manera ràpida.
- De fet l’espectacle és com un assaig i en tot assaig cal seguir unes normes i uns procediments.
- Estaria bé que s’expliqués als alumnes la mecànica de l’espectacle. Per a cada cançó:
. Es presenta l’animal protagonista de la cançó
. S’escolta, en silenci, el seu so real
. Es decideix un ritme per a la seva cançó
. S’explica la història o l’argument de la cançó
. S’ensenyen i s’assagen les parts que els alumnes han d’aprendre: Lletra, petites melodies, alguns moviments…
. Es trien dos alumnes per a què pugin a l’escenari. Aniria molt bé que els professors ja els tinguessin triats per agilitzar l’espectacle. - Pot ajudar que els professors coneguin les cançons abans d’assistir a la Sessió per “jugar amb avantatge”
- Deixem a criteri dels professor si vol fer escoltar les cançons als nens abans d’assistir a la sessió tot i que pensem que l’experiment demana que els nens vinguin sense conèixer les cançons. Ara bé sí que haurien de saber el funcionament i les pretensions de l’espectacle.
Activitats posteriors a la sessió
Som conscients que les cançons (unes més que altres) són difícils de fer en un teatre i amb un grup tan nombrós.
Com que el que es fa a la sessió és la feina més difícil (aprendre unes cançons de bell nou) és a l’aula de música quan es poden aprendre millor, treballar en detall i seguir gaudint-ne.La idea bàsica és que aquestes cançons passis al repertori habitual dels alumnes i que les cantin quan vulguin En alguns centres la sessió s’ha convertit en un taller sobre els animals i en altres s’han cantat les cançons en les festes escolars… i per això hi ha l’opció de convertir-les en Cantata.
En aquesta pàgina hi trobareu la presentació de suport vista en la sessió en directe en format Power point i en Pdf que us ajudarà en:
- Insistir i recordar cada un dels ritmes vistos i la relació que hi ha amb l’animal.
- Conèixer millor els animals protagonistes de les cançons, aprenent’hi coses, dibuixant-los…
- Pensar en altres animals, en quin ritme li podria anar bé i provar de fer alguna lletra per a una nova cançó. Si no us surt una melodia, envieu-nos-la a veure què en sabem fer!
- Intentar esbrinar perquè ha guanyat la cançó que més vots ha obtingut. Què la fa més exitosa que les altres: el ritme, la lletra, l’animal triat…?
1. EL COCODRIL CAMIL (Samba)
El Cocodril Camil està tip de viure al Nil
Està fent-se la maleta i se’n vol anar al BrasilCap al Brasil, cap al Brasil (2)
Està fent-se la maleta i se’n vol anar al BrasilEl Nil és massa tranquil a l’Octubre i a l’Abril
A mi m’agrada la Samba i me’n vull anar al BrasilCap al Brasil, cap al Brasil (2)
A mi m’agrada la Samba i me’n vull anar al BrasilAquí no em lliga cap fil i mosquits n’hi ha més de mil
El carnaval és la festa és la festa del BrasilCap al Brasil, cap al Brasil (2)
El carnaval és la festa és la festa del Brasil2. UN HIPOPÒTAM MALALT (Marxa lenta)
Un hipopòtam malalt, ATXUM ATXÍS
De tant estar dins del llac, ATXUM ATXÍS
S’ha ben encostipat, està ben refredat
D’estar tant en remull li raja el nas, li plora un ullUn hipopòtam malalt, ATXUM ATXÍS
A més de l’encostipat, ATXUM ATXÍS
té molt mal de queixal i no pot empassar
Te el coll inflat i ressec. No para de fer estossecsUn hipopòtam malalt, ATXUM ATXÍS
A més del mal de queixal, ATXUM ATXÍS
la panxa també li fa mal i tot el que menja ho treu
I encara per més mala sort, el pobre s’ha torçat un peuUn hipopòtam malalt, ATXUM ATXÍS
De nas, de ulls, de queixal, ATXUM ATXÍS
De panxa i també de peu haurà d’anar a l’hospital
Però diuen que no hi ha llit per un tan gros animalATXUM ATXÍS
3. PEIX PALLASSO(Polka lenta)
Jo soc el Peix Pallasso (2)
I sempre estic content (2)Blup, blup, blup (2)
M’agraden les anèmones (2)
I l’aigua tropical (2)Blup, blup, blup (2)
I quan me’n vaig de gresca (2)
Em pinto el nas vermell (2)Blup, blup, blup (2)
4. GRILL PETIT(Balada)
Grill petit t’he sentit
Grill grillat t’he atrapat
Quin neguit de xerric
Ric, ric, ric
Sens parar tota la nitJo no ric dels teus rics
Vull dormir sense crits
Tot de negre ben lluent
Ric ric ric
Salta i ves-te’n amb bon vent5. VACA PIRATA(Conga)
Vaques pirates
plenes de taques
No tenen sabates
ni tampoc mitjons (2)Guapes i netes
porten samarretes
Blanques i negres
i també marrons (2)Mu Mu Mu Mu Muuu
Vaques pirates
plenes de taques
Farem una festa
cantarem cançons6. GATA DIVA(Vals)
La Gata somnia en ser cantant
I cada vespre canta al terrat
Vol ser famosa i que la senti tothom
Vol fer un single per GatavisiónMiau Miau
Després d’un llarg càsting
Per a un festival
Passa les proves. Ho ha fet genial
És protagonista del gran musical
És la gran artista del món mundialMiau Miau
La Gata avui dia ja ha triomfat
I cada vespre l’aplaudeix el veïnat
És molta famosa, l’ha sentit tothom
I ha guanyat el premi de GatavisiónMiau Miau